Bismillah

MY BLOG

Jumaat, Julai 31, 2009

Mimpi Rasulullah




Mimpi adalah sesuatu yang sering dialami oleh setiap manusia terutamanya di waktu sedang tidur. Adakala mimpi itu buruk dan ada pula yang baik. Apabila bermimpi sesuatu yang baik seperti sedang membaca Al-Quran,solat, disanjung orang dan seumpamanya, ucapkanlah syukur dan memuji Tuhan. Sebaliknya jika ia mengerikan dan menakutkan sehingga membuat kita keluh kesah, segeralah mengucap istighfar dan memohon keampunan kepada Allah SWT.Kadang-kadang mimpi itu akan menjadi kenyataan dan kadang-kadang ianya hanyalah mainan tidur. Ulama-ulama dan wali Allah sering dapat melihat alam ghaib seperti suasana di dalam kubur (seksa dan nikmat) melalui mimpi.

Petikan dari sebuah hadis yang telah disebut oleh Imam As Sayuthi, Al Tabrani,Al Hakim At Termizi dan Al Isfahani dalam kitab mereka yang bermaksud:


1) Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi yang ajaib malam kelmarin. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh Malaikat Maut untuk mengambil nyawa, maka malaikat itu telah terhalang oleh ketaatannya kepada kedua ibu bapanya.

2) Aku melihat juga seorang dari umatku telah disediakan untuk menerima seksa kubur, maka dia telah diselamatkan oleh ibadahnya.

3) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan, maka ia telah dibebaskan dari bahayanya oleh berkat zikrullah.




4) Aku melihat juga seorang dari umatku diseret oleh Malaikat Azab maka segera muncul solatnya serta melepaskannya dari azab tersebut.

5) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang ditimpa dahaga yang teramat sangat, setiap ia mendatangi sesuatu perigi, dihalang untuk meminumnya, maka segera datang puasanya serta memberinya minum hingga ia merasa puas.

6) Aku melihat juga seorang dari umatku yang mengunjungi kumpulan para nabi, yang ketika itu sedang duduk berkumpul-kumpul, setiap kali dia mendekati mereka, dia diusir dari situ, maka menjelmalah mandi junubnya sambil memimpinnya ke kumpulan itu seraya menunjukkan supaya duduk di sisiku.

7) Aku melihat juga seorang dari umatku dikabusi oleh suasana gelap, di hadapannya gelap, di kanannya gelap, di kirinya gelap, di atasnya gelap, di bawahnya juga gelap, sedang ia dalam keadaan bingung. Maka datanglah pahala haji dan umrahnya, lalu mengeluarkan dari suasana gelap-gelita itu lalu memasukkannya ke dalam suasana terang-benderang.

8) Aku melihat juga seorang dari umatku berbicara kepada Mukminin, akan tetapi tidak seorang pun dari mereka yang mahu berbicara dengannya, maka menjelmalah silaturrahimnya seraya menyeru orang-orang itu, katanya:"Wahai kaum Mukminin sambutlah bicaranya," lalu mereka pun berbicaralah dengannya

.9) Aku melihat seorang dari umatku sedang menepis-nepis bahang api dan percikannya dari mukanya, maka segera datanglah pahala sedekahnya lalu melindungi muka dan kepalanya dari bahaya api itu.

10) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang diseret oleh Malaikat Zabaniah ke merata tempat, maka menjelmalah Amar Makruf dan Nahimunkar seraya menyelamatnya dari cengkaman neraka serta menyerahkannya pula kepada Malaikat Rahmat.

11) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang merangkak-rangkak, antaranya dengan Tuhan dipasang tabir, maka menjelmalah budi pekerti seraya memimpinnya sehingga dibuka pemisah tadi dan masuklah ia ke hadrat Allah Taala.

12) Aku melihat juga seorang dari umatku terheret ke sebelah kiri oleh buku catatannya, maka menjelmalah perasaan kepada Allah menukarkan tujuan buku catatan itu ke arah kanan.

13) Aku melihat juga seorang dari umatku terangkat timbangannya, maka menjelmalah anak-anaknya yang meninggal sewaktu kecil lalu menekan timbangan itu sehingga menjadi berat.

14) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang berdiri di pinggir Jahanam, maka menjelmalah perasaan gerunnya terhadap seksa Allah Taala lalu membawa jauh dari tempat itu.

15) Aku melihat juga seorang dari umatku terjerumus ke dalam api neraka, maka datanglah air matanya yang mengalir kerana takut kepada Allah Taala lalu menyelamatkanya dari api neraka itu.

16) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang meniti sirat manakala seluruh tubuhnya bergoncang seperti bergoncangnya dedaun yang ditiup angin, maka menjelmalah baik sangkanya terhadap Allah Taala lalu mententeramkan kegoncangan itu lalu dengan mudah meniti hingga ke hujung titian itu.

17) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang meniti atas titian sirat, kadangkala ia merangkak dan kadangkala ia meniarap, maka menjelmalah solat menyeru kepadaku lalu aku memimpin tangannya dan mengajaknya berdiri dan meniti hingga ke penghujung titian itu.

18) Aku melihat juga seorang dari umatku sedang hampir tiba di pintu syurga, tiba-tiba pintu-pintunya ditutup, maka menjelmalah penyaksiannya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah lalu membukakan pintu-pintu syurga itu untuknya sehingga ia boleh memasukinya.

19) Aku melihat ada ramai orang yang digunting-gunting lidahnya, maka aku bertanya kepada Jibril siapakah mereka itu, maka Jibril menjawab:"Mereka itulah orang-orang yang suka 'membawa mulut' ke sana ke mari."

20) Aku melihat juga orang-orang yang digantung dengan lidah-lidah mereka, maka aku bertanya Jibril siapakah mereka itu, maka Jibril menjawab: "Mereka itulah orang-orang yang melempar tuduhan terhadap kaum Mukminin dan Mukminat dengan tuduhan tanpa bukti dan palsu."

Kasih Seorang Bapa



Bercerita mengenai hari bapa, hati saya akan tersentuh. Saya mempunyai pengalaman tersendiri bersama seorang ‘bapa’ yang akan membuatkan air mata saya bergenang setiap kali mengenang pengorbanan seorang bapa. Tetapi bukan cerita bapa saya yang ingin ditulis di sini.
Baru-baru ini, menonton cerita yang ditayangkan di Astro Prima ‘Beca Usang’.
Cerita ini membuatkan saya berfikir panjang. Cerita yang agak klise, mengisahkan seorang bapa yang lumpuh (bekas penarik beca) tidak dapat menyara keluarga, lalu memujuk anak perempuannya agar berhenti sekolah bagi memberi laluan kepada adik lelakinya untuk meneruskan pelajaran. Kononnya anak lelaki akan membela nasib keluarga. Maka dengan beca usang bapanyalah si anak perempuan berhempas pulas mencari rezeki bagi menanggung pembelajaran adik lelakinya. Namun, si adik yang diharapkan, leka dengan permainan cinta. Akhirnya lupa tujuan dan hanya tahu meminta wang. Duit yang diterimanya dihabiskan untuk berpoya-poya.
Berdasarkan cerita ini, perkara utama yang ingin saya sentuh di sini ialah sikap ibu bapa terhadap anak-anak. Ibu bapa seharusnya melihat setiap orang anak memiliki kebolehan tersendiri baik anak lelaki mahupun anak perempuan. Peranan kedua-dua ibu dan bapa adalah sama penting dalam membentuk peribadi anak-anak. Anak-anak itu ibarat kain putih, kitalah yang mencorakkannya menjadi Yahudi, Majusi dan Nasrani…’

Kali ini saya tidak ingin membicarakan tentang peranan ibu sebagai ‘Madrasatul Ula’ (sekolah yang pertama) dan saya juga tidak menafikan keupayaan wanita yang diibaratkan ‘tangan lembut yang bisa menggoncang dunia’ tetapi kali ini saya ingin menjentik minda para bapa tentang sensitiviti dan tanggungjawab bapa sebagai nakhoda dalam melayari bahtera rumahtangga. Juga soal anak lelaki yang perlu dipandang serius oleh seorang bapa. Kenapa bapa? Kerana mereka adalah kaum lelaki. Justeru, logiknya hanya lelaki yang akan lebih memahami dunia lelaki. Yang paling utamanya adalah kerana Allah telah menyebut dalam Al-Quran lelaki itu sebagai “qawwam” yakni pemimpin atau pelindung.

Ada dua perkara yang ingin saya ketengahkan di sini.
Pertama, kebiasaan seorang bapa tidak percaya pada kemampuan anak perempuan untuk membela nasib keluarga. Masih ada lagi pada zaman moden ini kaum bapa yang melihat kepada jantina untuk menentukan nasib dan masa depan keluarga, sedangkan beberapa kali kita dengar pelajar-pelajar yang cemerlang yang memperolehi 17A dan 20A semuanya terdiri dari kalangan perempuan. Bukankah cemerlang dalam pelajaran menandakan jaminan kerja yang bagus? Seterusnya jaminan hidup yang lebih senang?

Kedua, kebiasaan seorang bapa mengambil mudah tentang anak lelaki dan terlalu mempercayai mereka. Kebanyakan kaum bapa dan juga ibu mengambil mudah soal anak lelaki. Kalau anak lelaki balik lewat malam, ungkapan yang biasa kita dengar ‘tak apalah anak lelaki, tahulah dia menjaga dirinya …’ kalau anak lelaki bangun lewat, kalau anak lelaki malas “Biasalah anak lelaki…” itulah ungkapan yang biasa kita dengar. Memang tidak dinafikan anak perempuan lebih banyak terdedah kepada fitnah dan gejala sosial dan lebih perlu diberi perhatian sewajarnya, tapi tidak terlepas juga anak lelaki.
Namun, persoalan yang ingin saya tekankan di sini ialah, betulkah anak lelaki pandai menjaga diri? Menurut perangkaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan menunjukkan daripada keseluruhan pelajar yang dikenal pasti terbabit dengan masalah ponteng, kira-kira 97 peratus adalah dari kalangan pelajar lelaki dan baki 3 peratus adalah pelajar perempuan. Jadi, agaknya ke manakah anak-anak lelaki kita setiap pagi setelah kita menghantarnya ke sekolah? Adakah kita pasti mereka benar-benar ada di sekolah sepanjang waktu persekolahan setiap hari?Anak-anak lelaki yang kita kata ‘mereka tahu menjaga diri’ inilah yang banyak terlibat dengan masalah merempit, menagih dadah, gejala vandalisme, berpeleseran, buli dan sebagainya. Oleh yang demikian kepada kaum bapa janganlah mengambil mudah soal anak lelaki. Sepatutnya seorang bapalah yang akan lebih memahami sikap dan kemahuan anak lelaki. Bahkan, sepatutnya seorang bapalah yang boleh menjadi teman yang paling akrab untuk anak lelakinya berkongsi masalah dan meminta pandangan.
Saranan Rasulullah s.a.w juga agar kita mempamerkan kasih sayang terhadap keluarga sebagaimana yang telah dilakukan oleh baginda apabila baginda Rasulullah s.a.w dilihat mencium cucunya Hasan dan Husin. Oleh itu saya menyeru kepada kaum bapa agar menunjukkan keperihatinan dan kasih sayang kepada anak-anak. Sebolehnya, serlahkanlah naluri kebapaan anda melalui perhatian dan keperihatinan dari pelbagai sudut.

Mungkin kasih seorang bapa sangat mahal dan sukar untuk dilafazkan apatah lagi untuk dizahirkan. Namun, atas nama tanggungjawab sebagai bapa dan atas nama anak sebagai amanah dari Allah, saya ingin menyeru kaum bapa sekalian…sentuhlah anak-anak kita ini dengan segala sentuhan kasih yang tulus demi mengharap redha Allah semata-mata sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka." (At-Tahrim : 6)Benarlah kata-kata Allah yang Maha Agung…

Penulis adalah Siti Norashidah Bt Mohd Nor, tenaga pengajar SMI Al-Amin, Kemaman, Terengganu.

Tujuh Perkara Ganjil

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t.

Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

" Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telah pun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu.
" Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.

Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?"
Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,

"Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu."
" Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?"
Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."

" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu.
" Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya,"
" Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.

" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi.
Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya.

"Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Wallahua'lam. .

Adakah Kita Ibubapa Yang Sempurna.







Jadikan Anak Sebagai Winner





Petua
Assalamualaikum,
Ibubapa adalah antara faktor terbesar dalam menentukan halatuju anak2. Berikut ada beberapa tips dari Robert D. Ramsey yang boleh kita jadikan panduan dalam menjadikan anak2 kita antara yang outstanding berbanding rakan sebayanya..selamat mencuba!


1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik . -bila anak kita dipanggil dengan nama yang tak baik, atau nama dah baik tapi bagi pulak gelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri. Apatah pulak kalau yang memanggil nama tak elok tu mak bapak sendri. Lagi la malu kan ? Dalam Islam pun sangat digalakkan kita bagi nama yang baik untuk anak2.

2. Berikan anak anda pelukan setiap hari - ada kajian yangmenunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila kita peluk dia setiaphari especially seorang mak, anak kita tau yang kita sayangkan dia. Dia akan tau kita akan jadi penyokong dia paling kuat. Dia akan sedar bahawa kita sentiasa ada jika dia kurang berjaya. Emosi dia akan terbela.
3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang - pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran. Memang la ada masa kita perlu marah tapi jgnla buat muka marah sampai kawan tu takut nak dekat dengan kita langsung. Kesian kat budak.Namanya pun budak…


4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan - Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Bila tiap kali kita appreciate dia, dia akan rasa nak buat lagi dan nak buat lebih baik lagi. Ini la namanya motivasi…



5.. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan - mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap. Sebenarnya mereka akan belajar lebih banyak lagi dari kesilapan yang mereka lakukan.


6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga - Bila ada masalah eloklah kita selesaikan masalah keluarga yang terdahulu. Kerana, seseorang tu akan lebih tenang kalau takde masalah keluarga. Anak2 perlu diberi keutamaan kerana mereka sedang membesar dan proses ini akan terus berlalu dan tak akan kembali jadi janganlah cemarkan keperibadian mereka dengan sikap mementingkan diri kita.


7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh - Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. Ini akan menyebabkan mereka menjauhi kita. Kalau kita tak mau sunyi dihari tua, janganlah sunyikan mereka pada usia muda mereka.


8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap. Seronok sebenarnya layan bebudak bercakap. Adik saya pun dalam kategori budak lagi, kalau sesekali layan dia cakap rasa macam kelakar. Saya penah jumpa dengan kawan anak saya umur baru tiga tahun tapi mulut boleh tahan, rasa mcm tak logic je tapi seronok. Ala, mcm Aznil tanya budak tu, Tiger Wood berasal dari mana, pastu budak tu jawab Zoo… untuk kita sendiri, ini adalah satu hiburan yang takleh dibeli di tempat lain.


9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya - ada masa2nya mereka akan gundah gulana. Ada masa mungkin diorang berselisih dengan kawan. Ada masa mungkin dia dah tercederakan jiran. Jadi, kita bantulah sedaya kita supaya mereka tidak rasa sendirian dalam menyelesaikan masalah yang bagi kita kecik tapi tu mungkin masalah besar bagi diorang.





10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri .Mereka akan menirunya. Jangan kita sendiri kelam kabut bila ada yang menimpa. Jangan kita tunjuk yang kita gelabah. Be cool!! Setiap masalah yang telah Tuhan takdirkan pada kita ada penyelesaiannya. Jadi, jangan gabra2.


11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya .Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yang datang daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.


12. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali- ade setengah budak kene banyak kali ajar, baru dia faham. Macam anmum punya iklan tu..Wardina tunjuk banyak kali baru anak dia faham. Anak saya sendiri dalam satu hari ntah berapa kali dia tunjuk kat mata dia suruh saya sebut eye, tunjuk kat telinga suruh sebut ear. Jangan marah sebab kalau marah nantit erbantut la proses pembelajaran dia.


13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri. Bila saya baca ni, rasanya tak salah la saya selalu pimpin tangan anak2 even dalam rumah pun. Bila nak ajak dia bangun je, saya hulur tangan. Even nak ke dapur pun untuk bancuh susu diorang. Kalau kat luar memanglah sah2 pegang sebab saya jenis serabut perut takut anak terlari tengah jalan ke.


14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka - jadilah pendengar setia mereka. Kalau pasangan kita mimpi pun apa salahnya kita dengar. Best hape dengar cerita dari mimpi. Macam drama tapi takde skrip, takde director, dan takde siaran ulang tayang.


15. Hargailah permainan kesayangan anak anda . Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.


16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam- biasakan ajar dia salam kita sebelum lena. Cium dahi diorang especially maknya...macam cerita omputeh kan selalu dia gi bilik tidur anak dan selimutkan diorang.






17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna . Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. Ada masa anak kata papa ni garangla.. tu sebenarnya dia menegur so, ubahla. Jangan jadi too perfectionist pada anak2. nanti mereka rendah diri.






18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga. Dan mereka juga akan terasa kurang kasih sayang bila kita mengadap benda lain. Kalau anak2 dah sekolah, biasakan tolong mereka siapkan kerja rumah, atau kita sendiri bagi latihan dan perati setiap hari peralihan dia belajar dari satu topik ke topik. Bantu dia belajar lebih dari yang cikgu dia ajar.





19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri. Hoo..seram. tapi ada betulnya. Buatlah sesuatu supaya mereka tak menjauh dari kita. Semoga kita tidak sunyi dihari tua kita.


20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda . Hargailah perasaan mereka supaya mereka juga menghargai dan memahami perasaan kita. Apapun, saya mengharapkan semua yang membaca akan dapat manfaatnya. Sama2 la kita berdoa agar anak2 menjadi penyejuk mata dalam kehidupan kita dan sebagai penenang hati didunia dan akhirat kelak.


















Teh Panas vs Teh Sejuk

Seorang pemuda yang sengkek melangkah berani ke sebuah kedai mamak. Di dalam sakunya betul-betul ada duit sebanyak 70 sen jerk.

Pemuda : Mamak berapa harga teh panas dengan teh sejuk?

Mamak : Panas 70 sen...Sejuk RM1.20.

Pemuda : Bagi teh panas satu! Sampai saja teh tersebut, pemuda itu terus minum dengan sekali teguk. Mamak yang berasa sedikit pelik pun bertanya;

Mamak : Kenapa awak minum cepat sangat?

Pemuda : Kalau saya tunggu, nanti sejuk pula teh tu....Tak pasal-pasal saya kena bayar RM1.20!

Mamak: Macam ni punya orang pun ada ka?????

Khamis, Julai 30, 2009

Selingkar Kisah - Iktibar

Suzy- tidak diketahui samada kisah ini benar ataupun tidak,(maksud aku jenazah yang merayau-rayau tu) Saja aku paste kan di sini sebagai panduan dan iktibar agar tidak terjadi kisah seperti ini. Dulu pun pernah terjadi kisah seperti ini di mana remaja perempuan yang bertudung telah memakai rantai salib di lehernya tanpa pengetahuan keluarganya. Segalanya terbongkar apabila remaja itu mati.
Bacalah! Bagi sesiapa yang punya anak remaja atau saudara mara remaja berhati-hati!
Pupuk & didiklah pengajaran Islam dari kecil lagi....... Dua orang pelajar telah menemui maut ketika kemalangan jalanraya antara motosikal dan kereta. Setelah jenazah diuruskan, didapati salah satu dari jenazah telah merayau merata-rata, mengetuk pintu rumah dan lain-lain. Apabila ditanya kepada pihak hospital yang menguruskan jenazah berkenaan, kakitangan terlibat telah memaklumkan bahawa salah seorang dari mayat yang diuruskan terpaksa dibuang kukunya kerana ada cutex dan dicukur kepalanya kerana rambutnya telah diwarnakan. Pelbagai cara dilakukan untuk memastikan 'roh" tersebut tidak merayau, namun gagal. Ditanya pula pada kawan-kawan simati, dimaklumkan bahawa di dua bahagian badan simati ada terdapat tatoo, namun tidak diketahui apa yang dilukiskan. Setelah beberapa lama, dan mungkin penyelesaian terakhir, jenazah simati telah dipindahkan ke kubur Kristian. Selepas itu, rohnya tidak merayau lagi.
Pengajaran:- Berkemungkinan tatoo yang terdapat pada simati berlambangkan salib dan simati sebenarnya adalah seorang kristian, walau pada zahirnya berpakaian dan berkelakuan sebagai seorang Islam. Simati tersebut adalah pelajar sekolah yang berusia 16 tahun. Kisah kedua.
Si A adalah seorang pelajar yang sering gagal dalam peperiksaan. Beberapa kali beliau menduduki peperiksaan PMR tetapi dia gagal. Satu hari, dihadapan kawan-kawan beliau telah berkata, kalaulah aku lulus PMR kali ini, aku akan masuk kristian. Ditakdirkan Allah, beliau telah lulus dan kemudiannya meninggal dunia kerana kemalangan. Mayatnya diuruskan sebagai seorang Islam mengikut kebiasaanya dan di kebumikan berdekatan dengan masjid. Selepas beberapa ketika, imam masjid mendengar suara menangis dari kubur simati. Ditanya pada ahli keluarganya, dimaklumkan bahawa simati adalah seorang budak yang baik...namun dari kubur berkenaan terdengar tangisan yang berterusan. Setelah ditanya dan diperiksa barulah dimaklumkan mengenai nazar simati.....dan mayatnya pun dipindahkan ke kubur Kristian. Barulah tiada tangisan kedengaran.. ... Inilah keadaan yang berlaku sekarang.... oleh itu ambil tahulah akan aktiviti anak-anak, adik-adik kita...kerana dakyah kristian amat halus dan ada di mana-mana.... tanpa disedari.
Baru-baru ini, telah dimaklumkan bahawa satu kontena bible dalam bahasa melayu telah sampai di Port Klang. Walaupun dibantah kemasukannya, ianya telah di bahawa ia telah diimport secara sah oleh salah sebuah pertubuhan Kristian yang berdaftar... . Samada benar atau tidak, saya juga dimaklumkan bahawa di Subang Jaya, bible telah diedarkan kepada pelajar-pelajar sekolah...
Wallahu'alam. ..... " wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu.. ......., kamilah hamba yang mengharap belas darimu ........., Ya Allah jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa.... ....., ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia, cukuplah Allah bagi ku, tiada Tuhan melainkan Allah, hanya kepadaNYA aku bertawakkal dan Allah lah yang memiliki arasy yang agung

Menghapuskan lipas di rumah


Membunuh lipas dengan cara yang tidak bijak:
Memijak atau memukul lipas dengan kasut atau suratkhabar atau penyapu.Lipas betina ada ribuan telur halus dalam perutnya. Telur ini tidak pecah kerana sangat kuat. Ia akan bertaburan merata-rata tempat. Jika dah terbuat jugak, pastikan tempat terbenyeknya lipas itu dibersihkan dan di-lap betul-betul dgn air dan sabun.
Membunuh lipas dengan cara natural tanpa insecticide dan tanpa racun:
Sediakan botol yang ada kepala spray. Masukkan air yang telah dicampurkan dengan sabun mandi. Bila nampak aje lipas, spray ke atasnya. Lipas akan mati cepat sebab tidak dapat bernafas kerana ia bernafas dari kulit kepala sehingga ke kulit badan. Air dan sabun akan menutup lubang nafas mereka.
Memerangkap lipas dengan cara natural tanpa insecticide dan tanpa racun:
Sediakan botol kaca yang terbuka mulutnya seperti botol jam dan madu. Letakkan sedikit serbok kopi atau koko dalam botol. Letak berhampiran dinding atau tempat yang biasa nampak lipas. Biasanya lipas boleh panjat masuk botol tapi tak dapat nak keluar.Bila dah terperangkap, spay dengan air sabun.
Mengurangkan peluang lipas cari makan dan bertelur:
MENJAGA KEBERSIHAN ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN.Jangan biarkan sampah sarap di rumah Selalu cuci bilik air. Sinki rumah perlu sentiasa bersih, di dalam, di bawah dan sekelilingnya. Buang baju buruk, kasut buruk, buku buruk dan kertas buruk. Lipas suka makan kertas. Seperti nasihat Nabi, makan perlu alas supaya makanan tidak bertaburan ke atas lantai. Seperti nasihat Nabi, makan biar beradab, iaitu sedang duduk. Kalau biar anak-anak makan nasi atau biskut atau cokelat merata-rata rumah sambil berjalan atau berlari atau berpindah-pindah, memanglah nak jemput lipas, kuman, cacing dan macam-macam lagi. 2 atau 3 minggu sekali, angkat pakaian keluar dari almari dan bersihkan dengan vacuum. Juga buat yang sama di dalam laci-laci di rumah. Jangan biarkan pakaian kotor di belakang pintu atau sangkut di sana-sini. Terus masukkan dalam bakul standby untuk basuh. Lipas seronok bau peluh. Jangan simpan pasu bunga palsu atau bunga betul dalam rumah. Hiasi rumah tanpa kedua-dua ini.
Mengurangkan tempat pembiakan lipas.
Tutup retakan atau rekahan di dinding atau di lantai atau tingkap dengan silicon atau kapur. Pastikan lubang saluran air kumbahan tertutup dengan grill yang rapat.Begitu juga di ceiling. Jika lipas merangkak-rangkak dan berterbangan macam filem ngeri Omputih, maka terpaksalah menggunakan racun untuk mengurangkannya. Buat racun buatan sendiri yang tidak sebahaya spray insecticide baygon, ridsect dan sebagainya. Namun racun buatan sendiri ini tetap berbahaya, maka jauhkan daripada kanak-kanak.
Bahan-bahan untuk racun buatan sendiri:
Satu bahagian serbuk borik acid ( ini yang pembuat mee kuning dok kasik kita makan tu walaupun dah diharamkan oleh kerajaan ) Dua bahagian tepung gandum Satu bahagian koko. Gaulkan dan letak di dalam kotak kertas yang kecil. Jangan terhidu tau. Sebelum start process, ikat sapu tangan atau singlet kat muka supaya hidung tertutup. Letakkan di tempat-tempat gelap seperti bawah kabinet dapur dan belakang almari dan sebagainya. BASUH TANGAN ANDA !!!!!!!! Bahan-bahan ini menarik perhatian lipas. Lipas makan dan suapkan pula pada anak-anaknya yang dok lepak dalam telur warna cokelat. Anak-anaknya akan mati dan tak sempat membesar dan membiak.Semoga info ini membawa manfaat pada yang mempunyai masalah lipas.

Selasa, Julai 28, 2009

99 Ways to Love




















Collection of romantic love tips and advice to spice up your romantic relationship or have your bond ighten even more. These romantic tips will help you make days that you will remember. Scroll down to see the 99 ways to love your Mate. 9 Ways to Love Your Mate -
1. Hug them


2. Write a love note.

3.
Call them at work just to say "Hi."
4.
Give them a foot massage.
5.
Tell them a joke.
6.
Caress them with slow gentle strokes.
7.
Go for a walk with them.
8.
Send them a "happy gram."
9.
Admit your mistakes.
10.
Say: "I love you."
11.
Indulge a whim.
12.
Listen to them talk about an interest of theirs.
13.
Be trustworthy.
14.
Instead of complaining, tell them what you would prefer.
15.
Look at them when you're in a discussion





.
16.
Send flowers.
17.
Compliment something they did.
18.
Offer to help.
19.
Ask them to show you how to do something.
20.
Call when you are going to be late..
21.
Take them out to dinner.




22.
Write them a poem about how special they are.
23.
Cut out a cartoon they'll enjoy.
24.
Ask them what they'd like sexually.
25.
Go shopping together.
26.
Take an afternoon drive.
27.
Cuddle.
28.
Put your arm around them in front of others.
29.
Take them out on a surprise date.




30.
Do something they want to do.
31.
Listen.
32.
Plan a candle light dinner.
33.
Look at old photos together.
34.
Serve them breakfast in bed.
35.
Hold hands.



36.
Share sexual fantasies.
37.
Do a work project together.
38.
Rub their back.
39.
Take a shower together.
40.
Carry their photo in your wallet.
41.
Go away together for a weekend holiday.
42.
Kiss them.
43.
Smile more when you look at them.
44.
Go for a bicycle ride together.
45.
Surprise them with "special" attire.
46.
Plan a picnic lunch.
47.
Read something together about how to have a better relationship.
48.
Repeat what they say before answering.
49.
Say "Good morning" first.
50.
Ask if they have a few minutes first before interrupting.
51.
Send them a card.
52.
Surprise them with a gift when it's a non-holiday.
53.
Cook them a favorite meal.
54.
Try a new restaurant.
55.
Ask them how they feel.
56.
Let them know when you are proud of them.
57.
Ask for their opinion.
58.
Turn on some romantic music.
59.
Dedicate a song to them.
60.
Send them a balloon bouquet.
61.
Watch a sunset together.




62.
Play a game together.
63.
Have them teach you something they know.
64.
Tell them they have the night off.
65.
Go to a movie they select.
66.
Ask them for a hug.
67.
Wear some new cologne.
68.
Discuss future plans with them.
69.
Ask if you can help when they look sad.
70.
Ask them about their dreams.




71.
Meet them for lunch..
72.
Enlarge a scenic photo of a place you've shared..
73.
Give them a gift certificate for their favorite store.
74.
Tell them what you like about them.
75.
Buy them a new perfume.
76.
Take them to a scenic spot.
77.
Send them a gourmet gift basket.
78.
Send them a joke card.
79.
Let them know when you've thought of them during the day.
80.
Buy them a toy.
81.
Compliment them to their friends.
82.
Bring them a thirst quenching drink.
83.
Tell them when they look attractive.
84.
Send them a post card.
85.
Invite them to a secret rendezvous.
86.
Give them a massage.
87.
Take a lesson with them.
88.
Look at photos together of when you met.
89.
Plan a vacation with them.
90.
Listen openly to their opposing opinion.
91.
Buy them a new piece of jewelry.
92.
Watch a TV show they like with them
93.
Write them a letter.
94.
Listen to music with them, such as an old favorite.
95.
Whisper sweet nothings in their ear.
96.
Tell them what you like that they do.
97.
Give a head massage.
98.
Invite them to a concert.
99.
Let them know you care.







































Isnin, Julai 27, 2009

BILA TARIKH LAHIR ANDA?

Hidup manusia penuh dengan 1001 yang mampu diterokai. Hanya menerusi tarikh lahir saja, pelbagai cara dan taktik yang telah dikenal pasti untuk mengorek rahsia peribadi sesorang. Kali ini juga berkisarkan tentang tarikh lahir. Tidak seperti sebelumnya di mana kamu terpaksa mengira, mencampurkan atau sebagainya. Kali ini kamu tidak perlu bersusah payah. Tiap tarikh lahir sudah diletakkan di dalam kategori tertentu.


GRUP A1
01, 06, 11, 16, 21, 26, 31
Kamu beranggapan bahawa cinta adalah perkara terindah dalam hidup dan kamu suka bila jatuh cinta. Wah! Mungkin sebab itu kamu ni jarang benar boleh hidup tanpa cinta. Sebab itu juga kamu mudah untuk jatuh cinta atau memperoleh cinta baru setelah kecewa. Namun ini bukan pula bermaksud kamu ni jenis playboy/playgirl. Selalunya kamu akan setia pada yang satu tapi mudah sangat dikecewakan. Mungkin ini kerana kamu sentiasa beranggapan bahawa orang yang kamu sayang tidak benar-benar jujur terhadap diri kamu seperti mana kejujuran yang kamu berikan kepadanya. Selain itu, kamu juga gemar bersama teman-teman hinggakan kadangkala kamu sanggup kecewakan si dia semata-mata untuk tidak melepaskan peluang melakukan aktiviti kesukaan kamu bersama teman-teman. Dikalangan teman-teman, kamu sangat boleh diharap. Namun sikap panas baran melampau yang kamu miliki itu, membuatkan ramai yang tidak begitu menyenangi diri kamu dan itu adalah kelemahan paling besar yang kamu miliki. So, lepas ini kamu kenalah pandai-pandai kontrol sikit perasaan baran itu, jika tidak mahu teman-teman semakin menjauhkan diri dari kamu!



GRUP B2
02, 07, 12, 17, 22, 27
Impian dan cita-cita adalah perkara yang paling penting dalam hidup kamu. Malah kamu juga sanggup melakukan apa saja untuk memenuhinya. Itu adalah satu sikap yang positif untuk meraih kejayaan dalam hidup. Selain cita-cita dan impian, cinta juga dianggap sesuatu yang sangat berharga dalam kehidupan kamu namun sifat kamu yang sentiasa inginkan seseorang yang sempurna membuatkan kamu sukar mencari teman yang sesuai. Kamu juga sukar untuk mempercayai orang lain. Dari segi persahabatan, teman-teman adalah sangat penting bagi kamu malah kamu sangat menghargai tiap persahabatan yang terjalin itu. Namun begitu, kamu bersifat perahsia di kalangan teman-teman. Kamu bukan seseorang yang mudah hendak berkongsi rahsia dengan orang lain, biarpun teman rapat kamu sendiri. Mungkin itu adalah sikap semula jadi yang kamu miliki. Tidak mudah percaya pada orang lain. Biasalah tu, takut dijaja sesuka hati pula. Selain itu, kamu juga sangat gemar berfikir secara mendalam tentang segala perkara yang berlaku. Kata orang tu, kamu akan mengambil masa sebelum melakukan sesatu tindakan kerana tidak mahu menyesal di kemudian hari.



GRUP C3
03, 08, 13, 18, 23, 28
Kamu beranggapan kehidupan adalah pemberian Tuhan yang indah dan kamu gemar untuk menikmati tiap apa yang kamu lakukan dalam hidup. Sikap peramah dan baik hati membuatkan kamu disenangi ramai namun kadangkala sikap kamu yang agak emosi membuatkan mereka kurang menyenangi sikap kamu itu dan seolah menjauhkan diri. Bukan mereka tidak sudi lagi berkawan dengan kamu tapi sikap kamu yang "angin satu badan" itu kadangkala membuatkan mereka rimas. Dalam perhubungan cinta pula, kamu dikatakan seorang yang jujur dan setia dalam percintaan. Tapi awas, kamu tidak dapat langsung menerima sebarang bentuk penipuan. Sekali kamu tertipu, kamu lebih rela kehilangan cinta itu buat selama-lamanya walaupun sayang itu masih ada di hati. Ini kerana kamu teramat mementingkan kejujuran dalam perhubungan. Bagi kamu, jika sekali kamu ditipu tak mustahil ia akan berlaku lagi di masa depan. Itulah prinsip yang kamu pegang kuat, termasuk juga dalam hubungan persahabatan. Usah cuba menikam kamu dari belakang, buruk padahnya nanti. Dari segi emosi, kamu mampu mengawal emosi diri kamu bila berada di samping si dia namun kadangkala keputusan yang kamu ambil menimbulkan kesan negatif pada si dia.



GRUP D4
04, 09, 14, 19, 24, 29
Dalam hidup, kamu sentiasa mempunyai matlamat yang hendak kamu capai. Malah kamu juga sangat mengambil berat tentang impian orang lain. Jadi tidak hairan jika kamu sanggup mengetepikan keinginan sendiri demi untuk memenuhi keinginan orang lain seperti keluarga dan teman rapat. Bagi diri kamu, teman-teman punya pengaruh besar dalam kehidupan kamu dan kamu juga sanggup membantu mereka dalam apa keadaan sekalipun. Bahkan kadangkala seolah-olah mementingkan teman daripada keluarga sendiri. Dari segi personaliti diri, kamu juga dikatakan sering kali dipengaruhi oleh emosi diri tapi hanya sekejap saja. Kata orang tu, cepat panas tapi cepat pula sejuknya. Mungkin ini disebabkan rasa kurang sabar yang kamu miliki hingga buatkan kamu selalu lupa diri.



GRUP E5
05, 10, 15, 20, 25, 30
Kamu seorang yang suka disayangi dan dimanjakan oleh orang teman yang rapat dengan kamu. Seperti juga dengan grup C3, kehidupan adalah sesuatu yang menyeronokkan untuk dinikmati. Walaupun ada pahit maungnya namun semua adalah perkara normal dalam kehidupan. Tidak perlu ambil serius sangat. Selain itu, rupanya kamu suka enjoy untuk menghiburkan hati. Ops! jangan pula salah faham, ia bukanlah perkara yang negatif. Mungkin sekadar keluar bersama teman-teman atau melakukan aktiviti yang disukai untuk menghilangkan tekanan. Ini juga salah satu sebab mengapa kamu punya ramai teman malah kamu memang punya hobi untuk menambah koleksi teman-teman yang kamu sayangi. Keburukan kamu, punya pelbagai impian tapi tak berusaha keras untuk mencapainya, Ini juga disebabkan oleh sikap semula jadi kamu yang suka sangat mengambil mudah tentang sesuatu perkara. Sebenarnya kamu mampu memperoleh apa yang kamu impikan dalam hidup tapi selalunya ia tidak menjadi kenyataan kerana kamu sendiri tidak serius berusaha. Kamu juga gemar melakukan kerja separuh jalan. Untuk memiliki lebih banyak kejayaan di masa depan, kamu dinasihatkan agar lebih rajin berusaha dan cuba ubah sikap buruk kamu itu, demi kebaikkan diri kamu sendiri.



JANUARI
bercita-cita tinggi dan orangnya serius
mudah mendisiplinkan diri sendiri
suka mendidik dan dididik
badannya sihat tetapi mudah diserang selsema
sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik
bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamirkannya
rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan
cukup sayang pada kanak-kanak
suka smart, kemas dan teratur
suka duduk rumah
bersifat sensitif, berfikiran mendalam
setia pada segala-galanya
pandai mengambil hati org lain
perlu belajar kemahiran sosial
pendiam kecuali telah dirangsang
cukup cemburu yang sangat tinggi
agak pemalu daya tumpuan yang sangat tinggi


FEBRUARI
berfikiran abstrak
mudah menpamirkan marahnya
sukakan benda yang reality dan abstrak
tidak suka benda yang remeh-temeh
inteligent, bijak dan genius
suka berkawan tapi kurang mempamerkannya
berpesonality yang mudah berubah
sangat berani dan suka memberontak
mudah menawan orang lain
bercita-cita tinggi dan suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya
agak pendiam, pemalu dan rendah diri
pemerhatian yang tajam
jujur dan setia pada segalanya
suka hiburan dan sukan
keras hati untuk mencapai matlamat
suka benda yang bersifat seni
tidak suka dikongkong
sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran
mudah memberontak apabila dikongkong
berkecenderungan pada benda yang tahyul
suka kegiatan yang lasak
amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros
emosinya mudah terluka dan sangat sensitive
belajar untuk mempamerkan emosi



MAC
berpesonaliti yang menarik dan menawan
pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam
mudah didampingi
kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal
sangat pemalu dan pemendam rasa
suka berangan-angan
sangat baik secara semula jadi,
suka melancong
jujur pemurah dan mudah simpati
sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi
sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran
kelam kabut dalam memilih pasangan
suka pada kedamaian
suka dengan hiasan rumahtangga
sangat peka kepada orang lain
punya bakat seni dalam bidang muzik
Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain
kencenderungan kepada benda yang istimewa
tidak cepat marah dan sangat amanah
dan baik jangan terlalu moody
tahu balas budi dan tahu kenang budi



APRIL
sangat aktif dan dinamik
try control the emotion
cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal
kecenderungan bersifat dendam
sangat menarik dan pandai manjakan diri
agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan
punya daya mental yang sangat kuat
kuat daya ingatan
suka diberi perhatian
gerak hati yang sangat kuat
sangat diplomatik (pandai memujuk, berkawan dan pandai menyelesaikan masaalah orang)
pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain
sangat berani dan tiada perasaan takut
berpenyakit disekitar kepala dan dada
suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah
sangat cmeburu dan terlalu cmeburu hingga ketahap merbahaya
emosi cepat terusik



MEI
kekerasan hati dan degil
tidak perlu dimotivasikan
fizikal yang baik
kuat semangat dan bermotivasi tinggi
tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain
kelemahan sistem pernafasan
pemikiran yang tajam
sangat manja dan mudah dipujuk
suka sastera, seni dan muzik serta melancong
mudah marah apabila tidak dikawal
bersikap sistematik (otak kiri)
tidak berapa suka duduk dirumah
pandai menarik hati orang lain dan snagat menarik perhatian
suka berangan
tidak boleh duduk diam
perasaan yang amat mendalam
kuat daya firasat memahami apa yang terlintas dihati orang lain tanpa diberitahu
rajin dan bersemangat tinggi
cantik dari segi mental dan fizikal
bahagian telinga dan leher mudah diserang penyakit
agak boros
mempunyai daya tarikan yang tinggi
daya khayalan yang tinggi pemikiran tajam
sering menjadi perhatian
pandai berdebat



JUN
berfikiran jauh dan berwawasan
mudah berkawan dan pandai berkawan
mudah ditawan kerana sikap baik
orang yang sangat tertib
berperangai yang lemah lembut
pandai mempamerkan sikap
mudah berubah sikap, perangai, idea, mood
mudah kecil hati
idea yang terlalu banyak di kepala
mudah kena selsema
bersikap sensitive
suka berkemas
otaknya aktif (sentiasa berfikir)
cepat rasa bosan
sukar melakukan sesuatu dengan segera
sikap terlalu memilih dan cerewet
bersikap suka menangguh-nangguh
kurang mempamerkan perasaan
bersikap terlalu memilih dan mahukan yang terbaik
lambat nak sembuh apabila terluka hati
cepat marah dan cepat sejuk
suka kepada barang yang berjenama
suka bercakap dan berdebat
mudah menjadi eksekutif
suka buat lawak dan bergurau
kedegilan yang tidak terkawal
otaknya cerdas berangan-angan
sesiapa yang memuji saya adalah musuh saya tetapi menegur saya adalah kawan saya



JULAI
sangat seronok didampingi
tinggi daya simpati
banyak berahsia dan sukar dimengertikan terutamanya lelaki
pemerhatian yang tajam
agak pendiam kecuali diransang
suka menilai orang lain dengan pemerhatian
ada harga dan maruah diri
mudah dan rajin belajar
tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan
suka muhasabah diri
mudah dipujuk dan bercakap lurus
suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama
sangat menjaga hati orang lain
suka mendiamkan diri
sangat peramah
suka duduk dirumah
emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya
suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
berjiwa sentimental
tak agresif kecuali terpaksa
jarang berdendam
lemah dari segi kesihatan perut
mudah memaafkan tapi sukar melupakan
mudah gemuk kawal tak kawal diet
tidak suka benda remeh-temeh
minta disayangi
membimbing cara fizikal dan mental
mudah terluka hati tapi lambat pulih
sangat peka, caring dan mengasihi serta penyayang
terlalu mengambil berat
layanan yang serupa dengan semua orang
rajin dalam membuat kerja



OGOS
suka berlawak
sangat cemburu
mudah tertawan kepadanya
daya pemerhatian yang tajam dan teliti
sopan santun dan caring terhadap orang lain
cepat berfikir
berani dan tidak tahu takut
fikiran yang berdikari
orangnya agak tegas dan bersikap kepimpinan
suka memimpin dan dipimpin
pandai pujuk orang lain
sifat suka berangan
terlalu pemurah dan bersikap ego
berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat
nilai harga diri yang sangat tinggi
sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk
dahagakan pujian
cepat ditimpa penyakit
semangat juang yang luar biasa
belajar untuk relax
cepat marah dan mudah mengamuk
sangat kelam kabut
mudah marah apabila cakapnya dilawan
suka mencari kawan



SEPTEMBER
sangat bersopan santun dan bertolak ansur
sangat sensitif yang tidak diketahui
mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi) kerana banyak simpan rahsia
sangat cermat, teliti dan teratur
orang yang banyak berfikir
suka sukan, hiburan dan melancong
suka menegur kesilapan orang lain dan mengkritik
daya pentaakulan yang baik
kurang menunjukan perasaannya
pendiam tapi pandai bercakap
otak bijak dan mudah belajar
terluka hatinya sangat lama disimpan
sikap sangat cool, sangat baik dan mudah simpati
suka mencari maklumat
terlalu memilih pasangan
sangat prihatin dan terperinci, amanah, setia dan jujur
kawal diri dari terlalu mengkritik
sukakan benda yang laus
kerja yang dilakukan sangat sempurna
pandai mendorong diri sendiri
bersistematik



OKTOBER
suka sembang
tidak suka terima pandangan orang lain
suka orang yang sayang padanya
emosi yang mudah terusik
suka ambil jln tengah
suka berangan & pandai bercakap
sangat menawan & sopan santun
emosi yang kelam kabut
manja
daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan)
kecantikan luar & dalam
suka melancong, bidang sastera & seni
tidak pandai berbohong & berpura-pura
pengasih, penyayang & lemah lembut
mudah rasa simpati, baik pentingkan kawan
romantik dlm percintaan
sentiasa berkawan
mudah terusik hati & cemburu
hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama
ambil berat tentang orang lain
cepat marah
suka kegiatan luar
pentingkan diri sendiri
orang yang adil
tidak menolong orang kecuali diminta
boros & mudah dipengaruhi persekitaran
suka melihat dari perspektifnya sendiri
mudah patah semangat



NOVEMBER
banyak idea dalam perkara
pandai muhasabah diri
sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya
cara berfikir lain dari orang lain
berfikiran kehadapan
otak yang sangat tajam
berfikiran unik dan bijak
pandai mendorong diri sendiri
penuh dengan idea-idea yang luarbiasa
tidak hargai pujian
pemikiran yang tajam
kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya
daya firasat yang mendalam dan tinggi
badan yang tough
bagus untuk jadi doktor
kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam
cermat dan teliti
romantik
personaliti dinamik
tidak pasti dengan hubungan kasih sayang
sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
suka duduk dirumah
banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
sangat rajin dan berkemampuan tinggi
berani, pemurah, setia dan banyak kesabaran
amanah, jujur setia dan pandai berahsia
terlalu degil dan keras hati
tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
apabila hendak, pasti diusahakan sehingga berjaya
bercita-cita tinggi
tak suka marah kecuali digugat
perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah
mudah ambil berat terhadap orang lain



DISEMBER
sangat setia dan pemurah
sangat jujur amanah dan bertolak ansur
bersifat patriotic
tidak pandai berpura-pura
sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
cepat marah
sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
perangai yang berubah-ubah
bercita-cita tinggi
tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi
Benci pada kongkongan
seronok didampingi
suka berlawak
suka bercampur dengan orang
pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik
suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai

Please Do Not Eat Dory Fish - Pangas!


Think twice before ordering cheap fish 'n chips?
Be careful when you buy fish and chips. It is called Sutchi and I saw many housewives snatching up the fish at supermarkets as they are really reasonably priced. ? The fish looks good but read the article and you will be shocked. My colleague who deals with seafood confirmed that this is true.. ? This product is from Vietnam and unless you know the right supplier which most of us won't, so be safe! Sutchi is sold in Singapore supermarkets and I've got a stinking feeling its the same thing! To be 100% sure that we're not eating Pangas, better not order fish n chips when eating out!!
Do you eat this frozen fish called Pangas ? ( Pangasius, Vietnamese River Cobbler, White Catfish, Gray Sole ) ? Industrially farmed in Vietnam along the Mekong River , Pangas or whatever they're calling it, has only been recently introduced to the French market. However, in a very short amount of time, it has grown in popularity in France . The French are slurping up Pangas like it's their last meal of soup noodles. They are very, very affordable (cheap), are sold in filets with no bones and they have a neutral (bland) flavor and texture; many would compare it to cod and sole, only much cheaper. But as tasty as some people may find it, there's, in fact, something hugely unsavory about it. I hope the information provided here will serve as very important information for you and your future choices. Here's why I think it is better left in the shops (and not on your dinner plates):
1. Pangas are teeming with high levels of poisons and bacteria . ( industrial effluents, arsenic, and toxic and hazardous by-products of the growing industrial sector, polychlorinated biphenyls (PCBs), DDT and its metabolites (DDTs), metal contaminants, chlordane-related compounds (CHLs), hexachlorocyclohexane isomers (HCHs), and hexachlorobenzene (HCB) . The reasons are that the Mekong River is one of the most polluted rivers on the planet and this is where pangas are farmed and industries along the river dump chemicals and industrial waste directly into it.
To Note: a friend lab tests these fish and tells us to avoid eating them due to high amounts of contamination . Regardless of the reports and recommendations against selling them, the supermarkets still sell them to the general public knowing they are contaminated.
2. They freeze Pangas in contaminated river water.
.
3. Pangas are not environmentally sustainable, a most unsustainable food you could possibly eat - 'Buy local' means creating the least amount of environmental harm as possible. This is the very opposite end of the spectrum of sustainable consumerism. Pangas are raised in Vietnam . Pangas are fed food that comes from Peru ( more on that below ), their hormones ( which are injected into the female Pangas ) come from China . ( More about that below ) and finally, they are transported from Vietnam to France . That's not just a giant carbon foot print, that's a carbon continent of a foot print.
4.. There's nothing natural about Pangas - They're fed dead fish remnants and bones, dried and ground into a flour, from South America , manioc ( cassava ) and residue from soy and grains. This kind of nourishment doesn't even remotely resemble what they eat in nature. But what it does resemble is the method of feeding mad cows ( cows were fed cows, remember? ). What they feed pangas is completely unregulated so there are most likely other dangerous substances and hormones thrown into the mix. The pangas grow at a speed light ( practically! ) : 4 times faster than in nature…so it makes you wonder what exactly is in their food? Your guess is as good as mine.
5. Pangas are Injected with Hormones Derived from Urine - I don't know how someone came up with this one out but they've discovered that if they inject female Pangas with hormones made from the dehydrated urine of pregnant women, the female Pangas grow much quicker and produce eggs faster ( one Panga can lay approximately 500,000 eggs at one time ). Essentially, they're injecting fish with hormones ( they come all of the way from a pharmaceutical company in China ) to speed up the process of growth and reproduction. That isn't good. Some of you might not mind eating fish injected with dehydrated pee, so if you don't, good for you, but just consider the rest of the reasons to NOT eat it..
6. You get what you pay for - and then some. Don't be lured in by insanely cheap price of Pangas. Is it worth risking your health and the health of your family?
7. Buying Pangas supports unscrupulous, greedy evil corporations and food conglomerates that don't care about the health and well-being of human beings. They only are concerned about selling as many pangas as possible to unsuspecting consumers. These corporations only care about selling and making more money at whatever cost to the public.
8. Pangas will make you sick - If ( for reasons in #1 above ) you don't get immediately ill with vomiting, diarrhea and effects from severe food poisoning, congratulations, you have an iron stomach! But you're still ingesting POISON not poisson.
Final important note : Because of the prodigious amount of availability of Pangas, be warned that they will certainly find their way into other foods: surimi ( those pressed fish things, imitation crab sticks ), fish sticks, fish terrines , and probably in some pet foods. ( Warn your dogs and cats and hamsters and gerbils and even your pet fish! )
So, when you do your next round of shopping of frozen fish or eating out at cafes / food stalls by choosing fish-&-chips, think twice !! You have been warned !!! ? ?



Ingin belajar sesuatu..

http://www.starfall.com/ Learn to Read with phonics www.starfall.com A free website to teach children to read with phonics. For preschool, kindergarten, and first grade. Exciting phonics games and online interactive books. http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en home | LearnEnglish Kids | British Council learnenglishkids.britishcouncil.org Welcome to new LearnEnglish Kids! All your favourite games, songs, stories and activities are here - you can have fun and learn English too! You can search for your favourites, orhave a look at the new Explore sectionand find out where everything is. Kalau nak alih bahasa melayu ke english dan sebaliknya hanya perlu copy and paste di http://www.citcat.com/ tapi lepas tu kena sesuaikan ayatlah kadang2 bercelaru sikit, enjoy A multipurpose portal enabling searching and surfing of real-time translated text and web pages. Surf the Internet in your own language! Dalam banyak buku , buku "rich dad and poor dad" banyak memberi kesan peribadi .Yang ulat buku tentu dah baca, dah 10 tahun kot buku ni terjumpa ebook pdf free kena download http://www.middleastpost.com/87/rich-dad-poor-dad-pdf-download/ . nak cepat2 download sebelum moderator delete. enjoy.. Rich Dad , Poor Dad pdf zip rar download www.middleastpost.com download rich dad poor dad for free zip rar pdf are available Free Arabic Language Course, Learn Arabic, Arabic Tuition www.madinaharabic.com Madinah Arabic - Free Arabic Course, Arabic Language Lessons, Forum and 1-to-1 tuition. Learn Classical–Qu’ranic, Modern Standard, Business Arabic and Islam. untuk peminat tv3 tonton rakaman kegemaran anda http://mobile.tv3.com.my/;jsessionid=wGOdK7q7FsQI1LrFPz2F8Q** Percuma software untuk menapis unsur2 lucah di internet diminta kawan2 yang ada internet tu download lah sebagai kawalan dari anak2 kecil dari terdedah... tapi bapa jangan risau boleh guna pasword untuk buka semula hehehe http://download.cnet.com/K9-Web-Protection-32-bit/3000-27064_4-10487710.html?tag=mncol . Harap sebarkan pada kawan2 lain sharing is caring. Tambahkan ilmu pegetahuan dengan menonton documentary. macam macam topic ada http://topdocumentaryfilms.com/ Tukartiub mengulas berita semasa secara sinis dan jenaka. http://tukartiub.blogspot.com/ enjoy... Tukar Tiub tukartiub.blogspot.com Web tv tempatan terbaik low broadband pun streming ok tak putus http://www.tvselangor.com/live/channel1/ www.tvselangor.com The best web tv live http://www.mivo.tv/ web ni dari negara jiran kita. heran aku kita kat sini semua pun kena bayar. Nak tengok tv rancangan csi house dll astro pun kira outdated. enjoy.. http://tvshack.net/ TV Shack - tune in tvshack.net Welcome to tvshack.net, watch movies, tv shows, cartoons, standup comedy and documentaries free!

Harapan Tanpa Suara - Kami Perihatin.

Kelahiran - Anugerah Yang Tidak ternilai Untuk Seorang Wanita.

SOLAT

AL IKTIROF

TAUBATAN NASUHA

AYATUL KURSI

DOA-DOA HARIAN

DOA QUNUT

QASIDAH ISTIGHFAR

TELL ME WHY -DECLAN GALBRAITH - a children's tribute