Bismillah

MY BLOG


Isnin, Ogos 24, 2009

Selingkar Kisah - Derita Kakak Hingga ke Hujung Nyawa






JODOH, pertemuan dan maut ditentukan oleh Allah SWT. Dia penentu segala kejadian yang berlaku di muka bumi ini. Daripadanya kita datang, kepadanya juga kita kembali! Pertemuan saya dengan Ija (bukan nama sebenar) berlaku semasa saya berkunjung ke kampung Ija untuk melawat arwah atuknya.

Dalam perjalanan ke tanah perkuburan saya berbual-bual dengan Ija kerana kami berjalan beriringan. Saya perasan suara Ija agak sedih.

Saya yakin ada sesuatu yang meruntun hatinya dan ingin diluahkan. Sampai di tanah perkuburan, kami mengambil tempat di tepi pagar.

"Doakan arwah atuk selamat di alam baqa. Sedekah Fatihah dan berdoa mudah-mudahan atuk ditempatkan bersama orang yang soleh," perlahan saya berkata.

Ija mengangguk, lama dia terdiam. Air mata menitis membasahi pipinya. Wajahnya terus murung. Saya tidak mahu menganggu emosinya ketika itu, mungkin ada hal lain yang mengusik perasaannya.

Di kejauhan, urusan menurunkan jenazah atuk Ija ke liang lahad berjalan lancar di tengah kesedihan kaum keluarga, jiran dan sahabat handai.

"Saya baru kehilangan kakak dua minggu lalu. Sakit kanser. Dia menderita zahir batin," Ija tiba-tiba meluahkan perasaannya tanpa saya minta.

Matanya bergenang. Jauh dia melemparkan pandangan seolah-olah mengingatkan sesuatu yang telah lama ingin diluahkan kepada seseorang.

Nyata orang itu adalah saya. Seperti biasa saya menjadi pendengar setia. Saya memegang bahunya cuba menenangkan keadaan. Dalam situasi seperti itu Ija memerlukan kekuatan.

"Melihat jenazah atuk, saya menjadi semakin sedih dan hiba apabila terkenangkan arwah kakak. Teringat saat kakak menghembuskan nafas terakhir di sisi anak-anak tanpa suami dan keluarga mentua. Kejam sungguh mereka!" spontan terkeluar kata-kata daripada bibir Ija dengan air mata berlinangan di pipi.


Menyedari apa yang ingin saya tahu semuanya sudah terluah, saya tidak bertanya lanjut dan membiarkan Ija terus bercerita.

"Semuanya gara-gara pernikahan kakak dulu tidak direstui oleh mentua.. Dari mula mereka bercinta, bernikah sampai saat kakak berhenti bernafas keluarga mentua masih enggan menerimanya sebagai menantu.

"Apa saja yang kakak buat semua tidak kena. Dia dihina, dicerca dan dibuat seperti melukut di tepi gantang, mujur kakak bekerja senang sikit hidupnya," sebak Ija meneruskan cerita.

Saya mengenggam erat kedua-dua tangan Ija dan memberi kata-kata perangsang sambil meminta dia bertenang. Kesabaran adalah perkara utama yang perlu dilakukan, tabahkan hati, kuatkan semangat, nasihat saya.

"Betul kak, tapi kalau mengenangkan apa yang abang ipar buat kepada arwah kakak, saya amat marah. Sudahlah ibu dan adik- beradiknya tidak ambil peduli tentang kakak, abang ipar pula buat hal.

"Dia ambil kesempatan keadaan kakak yang uzur untuk menjalin hubungan dengan wanita lain. Kakak terlantar di dalam rumah, dia sesuka hati mengusung kekasihnya ke sana ke mari macam tidak ada tanggungjawab. Sampai hati dia! Suami jenis apa itu?

"Keluarga saya yang bergilir-gilir menjaga kakak dibantu oleh pembantu rumah. Abang berlagak macam tidak ada apa-apa yang berlaku di dalam rumahtangganya. Dia keluar masuk rumah tanpa pedulikan kakak yang hanya mampu memandangnya dengan mata yang redup setiap kali dia melintas.

"Sakit hati saya. Anak-anak turut menjadi mangsa tetapi abang ipar saya pandai, dia mengumpan dua anak lelakinya dengan macam-macam perkara dan hadiah sehingga mereka mengikut cakapnya.

"Mujur anak bongsu mereka selalu menemani ibunya selepas balik sekolah. Sekurang-kurangnya kakak terasa diberi perhatian," kata Ija.

Menurut Ija, mereka marah sebab keluarga abang iparnya langsung tidak ada perikemanusiaan terhadap kakaknya sepanjang empat tahun dia menderita sakit kanser.

Mereka langsung tidak datang menjenguk sedangkan kami adik-beradik sudah menerima keadaan yang telah berlaku.


"Jahat sangatkah arwah kakak saya sampai begitu sekali mereka perbuat. Pada hal kakak tidak pernah kacau mereka. Mereka yang terlalu mengawal abang ipar saya sehingga bencikan isteri sendiri..

"Saya masih berusaha memujuk keluarga mentua untuk datang melawat kakak semasa dia sedang nazak. Seorang ustazah juga diminta memujuk mereka, sayangnya sehingga kakak menghembuskan nafas terakhirnya, seorang pun ahli keluarga mentuanya tidak datang.

"Abang pula entah di mana … tiga jam selepas kakak pergi meninggalkan dunia ini, baru dia muncul.. Mana tak sakit hati, selepas itu buat-buat sedih dan menangis. Untuk apa? Kakak sudah tidak bernyawa lagi" soal Ija.

Begitulah lumrah dunia, manusia tidak dapat mengawal perasaan mereka untuk menyakiti sesama manusia.

Saya akur kesedihan yang Ija dan keluarganya tanggung.

Siapa tidak merasa sedih jika darah daging diperlakukan begitu. Hinggakan kadang kala sukar untuk mempercayai dalam alaf baru ini masih ada manusia yang berfikiran kuno.

"Saya masih terbayang bagaimana bibir kakak kumat-kamit bertanyakan suami dan mentuanya. Apalah yang kami mampu lakukan saat itu melainkan menangis dan membisikkan kalimah syahadah di telinga agar dia dapat pergi dalam ketenangan," tambah Ija.

Alhamdulillah kata Ija, arwah kakaknya pergi dalam keadaan aman dan tenang. Di sebalik wajah yang kurus cengkung kerana derita sakit, arwah kelihatan seperti sedang tidur.

"Saya teringat saat manis bersama arwah kakak semasa dia sihat dan sepanjang dia terlantar sakit. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan dihimpunkan bersama ahli sunnah waljamaah," suara Ija semakin perlahan dan sebak sambil menekup mukanya dengan kedua-dua tangan.

Saya tahu dia menangis. Saya biarkan dia begitu sehingga jiwanya kembali tenang. Sehingga bacaan talkin bergema memecah kesunyian di sekitar tanah perkuburan itu, saya masih melihat Ija menangis.

Biarlah dia menangis sepuas-puasnya. Mudah-mudahan selepas ini Ija akan kembali tenang dan menerima hakikat, hidup ini sentiasa diuji. Betapa sayangnya Ija kepada kakaknya, Tuhan lebih sayangkan dia. Redakan pemergiannya dan jangan putus berdoa agar rohnya dicucuri rahmat.

Mengundur diri sambil mengingatkan diri saya dan pembaca juga, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui dan Melihat apa yang terbaik untuk hambaNYA dalam meniti kehidupan yang pasti ada nokhtahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ingin belajar sesuatu..

http://www.starfall.com/ Learn to Read with phonics www.starfall.com A free website to teach children to read with phonics. For preschool, kindergarten, and first grade. Exciting phonics games and online interactive books. http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en home | LearnEnglish Kids | British Council learnenglishkids.britishcouncil.org Welcome to new LearnEnglish Kids! All your favourite games, songs, stories and activities are here - you can have fun and learn English too! You can search for your favourites, orhave a look at the new Explore sectionand find out where everything is. Kalau nak alih bahasa melayu ke english dan sebaliknya hanya perlu copy and paste di http://www.citcat.com/ tapi lepas tu kena sesuaikan ayatlah kadang2 bercelaru sikit, enjoy A multipurpose portal enabling searching and surfing of real-time translated text and web pages. Surf the Internet in your own language! Dalam banyak buku , buku "rich dad and poor dad" banyak memberi kesan peribadi .Yang ulat buku tentu dah baca, dah 10 tahun kot buku ni terjumpa ebook pdf free kena download http://www.middleastpost.com/87/rich-dad-poor-dad-pdf-download/ . nak cepat2 download sebelum moderator delete. enjoy.. Rich Dad , Poor Dad pdf zip rar download www.middleastpost.com download rich dad poor dad for free zip rar pdf are available Free Arabic Language Course, Learn Arabic, Arabic Tuition www.madinaharabic.com Madinah Arabic - Free Arabic Course, Arabic Language Lessons, Forum and 1-to-1 tuition. Learn Classical–Qu’ranic, Modern Standard, Business Arabic and Islam. untuk peminat tv3 tonton rakaman kegemaran anda http://mobile.tv3.com.my/;jsessionid=wGOdK7q7FsQI1LrFPz2F8Q** Percuma software untuk menapis unsur2 lucah di internet diminta kawan2 yang ada internet tu download lah sebagai kawalan dari anak2 kecil dari terdedah... tapi bapa jangan risau boleh guna pasword untuk buka semula hehehe http://download.cnet.com/K9-Web-Protection-32-bit/3000-27064_4-10487710.html?tag=mncol . Harap sebarkan pada kawan2 lain sharing is caring. Tambahkan ilmu pegetahuan dengan menonton documentary. macam macam topic ada http://topdocumentaryfilms.com/ Tukartiub mengulas berita semasa secara sinis dan jenaka. http://tukartiub.blogspot.com/ enjoy... Tukar Tiub tukartiub.blogspot.com Web tv tempatan terbaik low broadband pun streming ok tak putus http://www.tvselangor.com/live/channel1/ www.tvselangor.com The best web tv live http://www.mivo.tv/ web ni dari negara jiran kita. heran aku kita kat sini semua pun kena bayar. Nak tengok tv rancangan csi house dll astro pun kira outdated. enjoy.. http://tvshack.net/ TV Shack - tune in tvshack.net Welcome to tvshack.net, watch movies, tv shows, cartoons, standup comedy and documentaries free!

Harapan Tanpa Suara - Kami Perihatin.

Kelahiran - Anugerah Yang Tidak ternilai Untuk Seorang Wanita.

SOLAT

AL IKTIROF

TAUBATAN NASUHA

AYATUL KURSI

DOA-DOA HARIAN

DOA QUNUT

QASIDAH ISTIGHFAR

TELL ME WHY -DECLAN GALBRAITH - a children's tribute